سوالات متداول

سامانه درس افزار موسسه آموزش عالی حکیم طوس

دانشجوی گرامی توجه داشته باشید تنها در صورتی میتوانید در امتحان مجازی شرکت کنید که نسبت به تسویه حساب مالی خود اقدام نمایید.

1نام کاربری و پسورد در سامانه درس افزار چیست؟
نام کاربری و رمز شما در پورتال دانشجویی در بخش اطلاعیه قابل دسترسی می باشد.
2آیا با گوشی همراه هم می توان در آزمون ها شرکت کرد؟
بله، پیشنهاد می شود در گوشی همراه از مرورگر Chromeیا Firefox استفاده شود.
3دانشجویان دوامتحانی (شامل دانشجوياني كه در يك روز و يك ساعت) در درس افزار به چه صورت می باشد؟
امتحان طبق تاریخ اعلام شده در پرتال دانشجویی در تاریخ تعیین شده و رأس ساعت به صورت حضوری در دانشگاه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود‌. **استفاده از ماسک توسط دانشجو جهت شرکت در جلسه امتحان الزامی می باشد. دانشجویانی که تمایل به شرکت در امتحان حضوری را ندارند ، می توانند تا تاریخ 99/04/04 نسبت به حذف یکی از دروس خود با هماهنگی با کارشناس مربوطه اقدام نمایند.
4اگر در حین امتحان اینترنت قطع شود چه کار باید بکنیم؟
در این صورت سریعا مشکل اینترنت را حل کنید و اگر محدودیت زمانی آزمون برای شما به پایان نرسد ، میتوانید به بخش آزمون درس مراجعه و گزینه "ادامه آزمون" را کلیک نمایید.
5زمان آزمون در امتحان چقدر می باشد؟
زمان هر آزمون توسط استاد مشخص میگردد.
6با اینکه مشخصات ورود به سامانه درس افزار را درست وارد میکنم ولی وارد سامانه نمی شود؟
احتمالا تسویه حسابی مالی انجام نشده است.
7با چه نرم افزاری میتوانم راحت تر از برگه عکس بگیرم و همزمان حجم عکس رو کاهش بدهد؟
شما میتوانید از نرم افزار CamScanner استفاده نمایید و همچنین آن را از بازار دانلود نمایید.

سامانه آموزش مجازی Adobe Connect

1 آموزش الکترونیکی یا مجازی چیست؟
شیوه ای از آموزش است که به کمک ابزارهای نرم افزاری و زیر ساخت اینترنتی آموزش به صورت غیر حضوری در اختیار کاربران قرار میگیرد.
2آدرس سامانه آموزش مجازی موسسه آموزش عالی حکیم طوس چیست؟
http://elc.hakimtoos.ac.ir
3مدت زمان کلاس مجازی چقدر است؟
مدت زمان کلاس مجازی همانند کلاس حضوری ، 90 دقیقه است.
4برای شرکت در کلاس های مجازی ، حداقل پهنای باند مورد نیاز چقدر خواهد بود؟
با حداقل پهنای باند ۵۱۲ کیلو بایت بر ثانیه امکان اتصال به پرتال و استفاده از کلاس ها وجود دارد .
5چطور در AdobeConnect از کلاس مجازی خود فیلم برداری کنیم؟ (الزامی*)
برای ضبط فیلم کلاس در نرم افزارAdobeConnect لازم هست از منوی Meeting گزینه ی Record Meeting را کلیک کرده و سپس در کادر جدید ، اسمی برای فایل مورد نظر انتخاب نماییم . بهتر هست این نام با تاریخ یا موضوع کلاس همخوانی داشته باشد تا در آینده بر اساس عناوین فایل ها بتوانیم دسترسی راحتتری به آنها پیدا کنیم. و در قسمت summary لطفا به صورت فینگلیش نام و نام خانوادگی استاد ، گروه ، نام درس ، زمان درس ، شماره جلسه ، تعداد واحد درس را وارد نمایید. در انتها پس از پایان کلاس برای متوقف کردن فیلم برداری از کلاس آنلاین میبایست روی دکمه قرمز رنگی که در بالا و سمت راست نرم افزار ظاهر شده کلیک کرده و گزینه ی Stop Recording را بزنید.
6چگونه سیستم خود را برای استفاده از کلاس آنلاین آماده نمایم؟
جهت استفاده از کلاس ها کافیست برنامه adobe connect بر روی سیستم خود نصب نمایید .
7وقتی وارد کلاس مجازی می شوم خطای adobe connect متوقف شده است می دهد؟
برنامهadobe connect به درستی نصب نشده است یا نسخه قدیمی برنامه می باشد. نسخه جدید را دانلود و نصب نمایید.
8چگونه می توان یک فایل را در کلاس با دانشجویان به اشتراک گذاشت؟
در کلاس از منوی pods زیرمنو files گزینه add new file share انتخاب و فایل مورد نظر به اشتراک گذاشته می شود.
9چگونه می توان میزان صدای قابل پخش را تنظیم نمود؟
در جلسه کلاس مجازی بر روی کشوی آیکن بلندگو کلیلک نموده، گزینه adjust spacer volume را انتخاب و میزان صدا را تنظیم نمائید.
10مشکل مشاهده پیغام "Server Not Found " چگونه رفع خواهد شد؟
برای رفع این مشکل، باید مودم و رایانه مجددا راه­ اندازی شود.
11مشکل مشاهده پیغام "Network Error" چگونه رفع خواهد شد؟
از عدم بسته بودن پورتهای ۸۰، ۴۴۳ و ۱۹۳۵ توسط آنتی ویروس یا از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (مخابرات و مبین ­نت) اطمینان حاصل شود.
12مشکل قطع و وصل شدن صدای استاد بعد از ورود به کلاس را چگونه می­توان رفع کرد؟
سرعت اینترنت استاد یا دانشجو ضعیف است و باید از کلاس خارج شده و مجددا وارد شود.
13بعد از نصب تمامی نرم ­افزارها، پس از کلیک گزینه پیوستن به کلاس، چرا امکان ورود به کلاس وجود ندارد؟
برای رفع این مشکل، باید در صورت داشتن آنتی ویروس، غیرفعال شود.
14نحوه بارگذاری فایل­ها در سامانه توسط دانشجو به چه صورت است ؟
نحوه بارگذاری در فایل راهنمای دانشجویان موجود است.
15نحوه بارگذاری فایل­ها در سامانه توسط استاد به چه صورت است ؟
نحوه بارگذاری در فایل راهنمای اساتید موجود است.
16چگونه می توان فایل­های ppt و word را pdf نمود ؟
به ۲ روش امکان پذیر است. ۱) پس از بازکردن فایل مورد نظر با فرمت (ppt و word )، از منوی File، بر روی گزینه Save as کلیک نموده و با زدن Browse و انتخاب محل ذخیره فایل، در قسمت Save as Type فرمت PDF را انتخاب نماید. پس از بازکردن فایل مورد نظر با فرمت (ppt و word )، از منوی File، بر روی گزینه Export کلیک نموده و با زدن XPS / Create PDF و انتخاب محل ذخیره فایل، در قسمت Save as Type فرمت PDF را انتخاب نماید.
17پس از کلیک بر روی گزینه پیوستن به کلاس، با خطای The meeting has not yet started مواجه می شوم. دلیل آن چیست؟
دلیل این ارور این است که در کلاسی که شما قصد ورود به آن را دارید، استاد هنوز وارد نشده است و یا کلاس شما تشکیل نشده است. پیش شرط ورود دانشجویان به کلاس این است که استاد در کلاس ورود کرده باشد.
18پس از کلیک بر روی گزینه پیوستن به کلاس، با Flash Player Error مواجه می شوم. راه حل آن چیست؟
ورود به کلاس فقط از طریق مرورگر FireFox امکان پذیر است. ابتدا مطمئن شود که با سایر مرورگرها وارد کلاس نشده باشید. اگر علی رغم استفاده از Firefox باز هم خطای نصب فلش پلیر را مشاهده می کنید ، از بخش نرم افزار ها ، نرم افزار Adobe Flash Player 32 را دانلود نموده، فایرفاکس را به طور کامل ببندید و Flash Player را نصب نمایید. سپس فایرفاکس را باز کنید و به کلاس وارد شوید.
19آیا دانشجویان از طریق موبایل و تبلت امکان استفاده و اتصال به کلاس ها آنلاین را دارند؟
برای اتصال بدون دردسر و استفاده از تمامی امکانات کلاس های مجازی، توصیه اکید ما استفاده از کامپیوتر و یا لپتاپ می باشد ولی در صورت عدم امکان استفاده از آن، برای گوشی و یا تبلت های اندرویدی می بایست نرم افزار Adobe Connect را نصب نمایید. برای گوشی های آیفون و یا تبلت های بر پایه ios نیز می بایست برنامه Adobe Connect را نصب نمایید. دقت کنید که به هنگام ورود نام کاربری و رمز عبور، کیبورد شما انگلیسی باشد و ارتباط VPN در گوشی شما فعال نباشد، تا بدون مشکل به کلاس متصل شوید.
20در کلاس های مجازی حضور و غیاب اساتید و دانشجویان چگونه انجام می شود؟
ملاک حضور و غیاب دانشجویان ، حضور در کلاس مجازی آنلاین بوده و ملاک حضور اساتید ، حضور در کلاس مجازی آنلاین و تدریس می باشد. لازم به ذکر است این کار به صورت سیستمی انجام می گیرد و نیاز به اقدام خاصی از سوی استاد و یا دانشجو ندارد.
21برای رفع مشکل بهم ریختگی حروف به هنگام تایپ فارسی در قسمت چت چه کاری باید انجام داد؟
برای رفع این مشکل میتوانید در تمامی کلماتی که در قسمت چت نوشته می شود به جای حرف "ی" از ترکیب کلید های Shift و "x" استفاده شود. ترکیب این دو کلید "ی" فارسی را به "ی" عربی تبدیل می نماید.
22چرا به هنگام مشاهده جلسات ضبط شده کلاس های مجازی، صدا پخش نمی شود؟
به هنگام پخش جلسات ضبط شده، به صورت پیش فرض صدا در کمترین حد می باشد و آن را زیاد نمایید.
23مشکل اکو شدن صدا در Adobe Connect را چطور می توان برطرف کرد؟
گاهی هنگام برگزاری کلاس مجازی آنلاین ، پیش می آید که صدا اکو شده و صدایی ناخوشایند تولید شود که کیفیت برگزاری جلسه آنلاین را پایین آورد؛ این مشکل مطلقا به سرور ارتباطی ندارد و میبایست افرادی که دارای میکروفن فعال هستند بلند گو یا اسپیکر سیستم خود را قطع و از هدفون یا هندزفری استفاده کنند. در واقع هنگامی که شما اسپیکر و میکروفن خود را همزمان فعال میکنید یک لوپ یا چرخه ی صوتی ایجاد کرده که باعث میشود صدای خارج شده از اسپیکر توسط میکروفن دریافت شده و مجددا برای پخش به سرور ارسال شود، این فرآیند بارها تکرار شده و باعث اکو شدن پی در پی صدا میشود. با تغییر اسپیکر به هدفون این مشکل کاملا برطرف شده و میتوانید از جلسه ی آنلاین خود لذت ببرید.
24سرعت اینترنت من خوب است، اما صدا یا تصویر استاد را ندارم چرا؟
ابتدا مطمئن شوید بلندگوی شما فعال است. در صورت اطمینان یافتن از اینکه اشکال از سمت شما نیست ، یکبار از جلسه خارج و مجددا وارد شوید.
25نام کاربری و رمز در سرور کلاس های مجازی چیست؟
نام کاربری و رمز شما در پورتال دانشجویی / اساتید در بخش آموزش مجازی قابل دسترسی می باشد.
26دانشجویان چطور می توانند در کلاس مشارکت کنند؟
در ابتدای کلاس دانشجویان فقط دریافت کننده اطلاعات یا participants هستند در هر زمان استاد می تواند دسترسی دانشجو را به presenter تغییر بدهد تا میکروفن برای دانشجو نمایش داده شود و بتواند در کلاس صحبت کند.توجه داشته باشید دانشجو پس از اتمام صحبت باید میکروفن را خاموش کند تا نویز در کلاس ایجاد نشود.
27 فرق host با presenter چیست؟
در host امکان تغییر دسترسی سایر افراد وجود دارد ولی در presenter این امکان وجود ندارد.
28 چرا صدا به دانشجویان نمی رسد؟
۱- میکروفن استاد فعال نیست ۲- سرعت اینترنت پایین است.برای رفع این مشکل ابتدا استاد سرعت اینترنت خود را چک کرده ، اگر مشکلی نداشت اشکال از سرعت اینترنت دانشجویان است.
29لینک کلاس را از کجا میتوانم پیدا کنم؟
با مراجعه به پورتال دانشجویی / اساتید در بخش آموزش مجازی قابل دسترس می باشد.
ورود به سامانه درس افزار